Elektronika modelarska

Newsy

Nowinki dotyczące różnych zagadnień dotyczących działalności i użycia projektów Pitlaba

Sonda TEK, montaż pionowy

Na rynku pojawił się kolejny producent sond kompensacyjnych energii całkowitej TEK (Total Energy Compensation). Jest nim niemiecka firma PP-RC Modellbau. Produkuje ona dwa typy sond kompensacyjnych, różniące się sposobem montażu:

  • sondę do montażu pionowego na kadłubie szybowca,
  • sondę do montażu poziomego na stateczniku pionowym.

Sondy mają długość 170mm, ważą 11g. W zestawie jest 2,5m węża silikonowego i złączki umożliwiające demontaż sondy do transportu.

Sonda służy do kompensacji tak zwanej "termiki drążkowej", czyli maskuje zmiany wysokości wymuszone przez pilota sterem wysokości. W sytuacji gdy pilot ciągnie drążek steru wysokości, szybowiec zaczyna się wznosić ale przyrost  wysokości czyli energii potencjalnej odbywa się kosztem zmniejszenia się prędkości, czyli energii kinetycznej. Pomijając sprawność takiej przemiany, bilans energetyczny szybowca jest zerowy. Analogicznie gdy pilot odpycha drążek steru wysokości, szybowiec opada (EP maleje) ale za to nabiera prędkości (EK rośnie).

Nieskompensowany wariometr będzie sygnalizował odpowiednio wznoszenie i duszenie, tak jak będzie się zmieniała rzeczywista wysokość szybowca.

Czytaj więcej: Sonda TEK do wariometru

Od października jest dostępny zestaw sampli głosowych z kobiecym głosem. Lektorką jest koleżanka Sylwia, którą wraz z jej mężem miałem przyjemność poznać na pikniku na górze Żar. Jeżeli komuś znudził się mój głos, to zestaw sampli można pobrać na stronie Download i wgrać do wariometru poleceniem "Sample" -> "Eksportuj sample do wariometru..."

Filtr Kalmana jest ciekawym narzędziem pozwalającym filtrować dane znacznie lepiej niż innymi filtrami. W naszej branży aż się prosi o jego użycie, dlatego warto o nim porozmawiać i lepiej go poznać bo jest to potężne, ale niezbyt proste narzędzie.

W porównaniu do "zwykłych filtrów", które przepuszczają przez siebie dane nic o nich nie wiedząc, filtr Kalmana oparty na modelu danego zjawiska. Jednocześnie filtruje dane wchodzące do modelu mierząc ich parametry statystyczne (wariancję) a także na podstawie tych danych tworzy model i liczy błąd predykcji następnego stanu modelu. Następnie przyjmuje wagi nazywane współczynnikiem Kalmana "K", przez które przemnaża dane wchodzące do procesu w fazie tak zwanej korekcji, oraz przemnaża przez odwrotność współczynnika (1-K) dane szacowane następnego stanu modelu. W zależności do wartości współczynnika, następny stan modelu będzie polegał bardziej na pomiarach lub na predykcji. Jeżeli dane wchodzące do procesu będą obarczone dużym szumem (ich wariancja będzie wysoka) to model będzie polegał bardziej na wartościach z predykcji. I odwrotnie jeżeli dane będą czyste a wyliczany model będzie miał dużą wariancję, wtedy filtr będzie bardziej polegał na danych pomiarowych.

Czytaj więcej: Filtr Kalmana

Opierając się na opracowaniu Remiego wykonałem rurkę Pitota, która będzie  będzie latała w EG jako dajnik ciśnienia do liczenia prędkości pneumatycznej IAS.  Do tej pory latałem ze zwykłym kawałkiem rurki 3mm co mi dawało ciśnienie całkowite a statyczne brałem z kadłuba. W zależności od pneumatyki kadłuba ciśnienie tam panujące niekoniecznie musi równać się statycznemu. Teraz pomiary prędkości powinny być obarczone mniejszym błędem.

Czytaj więcej: Rurka Pitota

Podczas kilkuletniej eksploatacji SkyAssistanta nauczyłem się dostrzegać kilka zjawisk, które z początku nie były dla mnie oczywiste a mają zauważalny wpływ na pracę urządzenia. Chciałbym zwrócić uwagę na następujące zjawiska:

- wpływ światła słonecznego na wskazanie czujnika ciśnienia,

- wpływ światła słonecznego na sposób umieszczenia SA w kadłubie,

- wpływ sił odśrodkowych na sposób umieszczenia SA w kadłubie,

- wpływ sondy kompensacyjnej TEK na wskazania wysokościomierza.

Zmiany te są opisane na przykładzie moich urządzeń, ale to są zjawiska mające wpływ na wszystkie urządzenia działające na podobnej zasadzie.

Czytaj więcej: Sztuczki i kruczki - aby lepiej zrozumieć SkyAssistanta

Lataj bezpiecznie swoim UAV

Logowanie