Elektronika modelarska

Newsy

Nowinki dotyczące różnych zagadnień dotyczących działalności i użycia projektów Pitlaba

W finalnej fazie testów jest funkcjonalność systemu FPV ułatwiającą lądowanie w warunkach ograniczonej widoczności takich jak noc czy mgła. Celem tej funkcjonalności jest prowadzenie modelu pod odpowiednimi kątami w poziomie i w pionie na lotnisko w sytuacji braku kontaktu wzrokowego z ziemią. Elementami tej funkcjonalności jest wizualizacja pasa lotniska oraz  marker analogiczny jak w systemie ILS, pokazujący  odchyłkę od idealnej ścieżki podchodzenia do lądowania. Oba te elementy są widoczne na centralnej części ekranu na poniższym obrazku.

system wsparcia lądowania w OSD

 

 Na całość składa się możliwość definiowania w urządzeniu do 8 lotnisk z predefiniowanymi kątami podejścia do lądowania.

 

Co jakiś czas trafiają do mnie pytania o możliwość wyłączenia nadajnika w wariometrze. W zasadzie jest to podstawowa funkcjonalność wariometru, ale do niektórych celów takich jak loty na bardzo dużą odległość może ona nie być potrzebna. Czasami praca nadajnika może zakłócać inne urządzenia pracujące w tym samym pasmie. Dodatkowo wyłączenie nadajnika gdy nie jest używany powoduje zmniejszenie poboru prądu.

Bez dłubania w sprzęcie nie ma możliwości całkowitego wyłączenia nadajnika, ale jest możliwość zmniejszenia w sposób programowy jego mocy 10000-krotnie do poziomu 1 mikrowata, co praktycznie jest równoważne z wyłączeniem nadajnika. Aby zredukować moc trzeba zmodyfikować plik firmware podmieniając domyślną maksymalną nastawę mocy wyjściowej na wartość minimalną.

Obecnie w użyciu są 2 wersje sprzętu różniące się konstrukcją nadajnika: kilkadziesiąt egzemplarzy w wersji 1.6 i zdecydowaną większość w wersji 1.7, dlatego skupię się na omówieniu wersji 1.7. Jeżeli używasz wersji 1.6 i potrzebujesz wyłączyć nadajnik skontaktuj się ze mną. Istnieje kilkanaście wersji językowych, każda jest troszkę inna, ale zasada działania jest taka sama. Trzeba znaleźć ciąg instrukcji programowania nadajnika i podmienić 2 bajty konfigurujące nadajnik.

Narzędziem do modyfikacji pliku firmware będzie edytor tekstów pracujący z plikami binarnymi. Taki, w którym można edytować każdy bajt pliku. Ja używam UltraEdit, ale większość edytorów dla programistów będzie dobra. Rozbudowane edytory graficzne, takie jak MS Word, czy OO Writer nie nadają się do tego celu.

 

Odszukanie kodu konfiguracji nadajnika

W edytorze otwieramy plik firmware z rozszerzeniem "afv" np. "vario_pl.afv" i wyświetlamy jego zawartość w postaci szesnastkowej. Następnie trzeba znaleźć następujący ciąg znaków odpowiedzialny za konfigurację nadajnika:

75 35 E2

75 36 87

75 37 00

75 38 00

W bieżącej wersji jest on dostępny pod adresem 3AEDh. W innych wersjach może być przesunięty, ale zawsze będzie to ten sam unikalny ciąg znaków występujący w pliku tylko jeden raz.

kod konfiguracyjny nadajnika

 

Teraz zamień wartość bajtów E2 na 02 oraz bajtu 87 na 80, zapisz plik i wgraj go do SkyAssistanta poleceniem "Konfiguracja" -> "Aktualizuj firmware". Zmodyfikowany fragment powinien wyglądać następująco:

75 35 02

75 36 80

75 37 00

75 38 00

 

Po zaktualizowaniu firmware tak zmodyfikowanym kodem wariometr nadal nadaje sygnał radiowy, ale ma tak niską moc że zasięg urywa się po kilkunastu metrach.

W obsłudze sklepu dodałem płatności kartami oraz bitcoinem a także dołożyłem nową usługę kurierską DPD, w związku z tym muszę formalnie poinformować Cię o aktualizacji Regulaminu PitLab.Sklepu opisującego kanały płatności i dostawy.

 

bitcoinPłatności bitcoinem traktuje jako ciekawostkę, testowanie nowej technologii transferu pieniędzy z pominięciem tak kochanego przez wszystkich systemu bankowego. Dopóki w Polsce mamy darmowe przelewy, płatność bitcoinem nie jest specjalnie atrakcyjna ofertą. Poza tym mało kto posiada bitcoiny, trzeba je kupić na giełdzie lub wydobyć samemu przy pomocy specjalistycznej koparki jednak nie jest to w polskich warunkach opłacalne. Bitcoin jest zdecydowanie bardziej atrakcyjny na rynku międzynarodowym gdzie transfer pieniędzy jest dosyć kosztowny i czasochłonny, wtedy szybki i bezprowizyjny bitcoin jest ciekawą alternatywą. Zapraszam do testowania nowej technologii choćby dlatego że można. Dużo informacji o tej walucie można znaleźć na polskiej stronie bitcoina. Są tam opisy funkcjonowania systemu, kursy wymiany i linki do giełd wymieniających bitcoiny oraz wiele ciekawostek i informacji bieżących ze świata tej kryptowaluty.

 

DPDNawiązałem też współpracę z kolejną firmą kurierską. Oferują usługi kurierskie w cenach lepszych niż konkurencja. Za pomocą tego kanału przesłałem już kilkanaście paczek i jestem zadowolony z jakości usług. Co dla mnie ważne mam jasno sprecyzowane ramy czasowe przekazania przesyłki. W przypadku DHL zamawiam kuriera i przez cały dzień mam zablokowaną możliwość wyjścia z biura. Przy DPD, poczcie i Paczkomatach sam decyduję o czasie wysłania przesyłki, dzięki temu jestem w stanie wysłać przez DPD przesyłkę zamówioną do godziny 16 jeszcze tego samego dnia. Dla poczty godziną krytyczną jest 14 dla małych zamówień i 13 dla większych, dla DHL godzina 12. Paczkomaty działają nieregularnie i przez całą dobę, więc tutaj nie ma problemu.

Dostałem od znajomego do testów moduł GPS-GLONASS na chipsecie u-blox NEO M8N wyprodukowany przez Drotek. W swojej ofercie mam podobny moduł oparty na chipsecie MTK. Grzechem było by ich nie porównać mając je oba w ręce.

Porównywałem warunki statyczne, czyli liczbę widzianych satelitów, siłę odbieranego z nich sygnału oraz dokładność zwracanej pozycji. Parametrów dynamicznych takich jak gotowość do rozpoczęcia pracy nie jestem  w stanie ocenić w rozsądnie krótkim czasie. Moduły mają inny rodzaj podtrzymania zasilania (bateria w u-blox i kondensator w MTK), a sam pomiar podlega dużym wahaniom, więc trzeba było by zrobić wiele pomiarów a to jest bardzo pracochłonne. Dodatkowo nie potrafię odpowiednio ustawić modułu u-blox i za każdym razem zgłasza mi się na prędkości 9600 bps, która jest trochę za niska do przesłania wszystkich wymaganych komunikatów.

 

Układ testowy zestawiłem podłączając oba moduły do konwerterów USB-UART na długich przewodach w odległości 1,35m od okna. Moduły leżały obok siebie na rolce foli bąbelkowej, tak aby były nie leżały na podłodze.

warunki porównania GNSS

 

Na komputerze uruchomiłem dwie instancje programu u-center: po lewej dla u-blox i po prawej dla MTK. Każdy program pokazywał 4 okna:

  • Mapę nieba (lewy górny róg), czyli siłę sygnału od satelitów zorientowanych na nieboskłonie. To narzędzie pokazuje kierunkowość anten, czyli natężenie sygnały odbieranego  z półsfery. W moim przypadku, niebo widoczne było od zachodniej strony z lekkim odchyleniem na północ i dlatego większość satelitów była widziana z tej strony.
     W tym teście lepiej wypada u-blox. Widzi silniejszy sygnał i odrobinę szerzej. Tak na prawdę ten test byłby miarodajny w warunkach otwartego nieba, ale tutaj też pokazuje pewne relacje.
  • Numery satelitów i ich liczba (prawy górny róg). Tutaj warunki są identyczne. Program trochę inaczej interpretuje komunikaty z modułu na chipsecie MTK, ale liczba satelitów przez cały czas testu była taka sama.
  • Mapa odchyłek (lewy dolny róg) pokazuje jak daleko odjechała pozycja od jej wartości średniej. Ten wykres jest cały czas w ruchu i mocno się zmienia. Zdjęcie uchwyciło akurat taki moment gdzie odchyłka dla u-blox (po lewej) mieści się w okręgu ok. 30m a dla MTK (po prawej) przekracza 50m. Żeby móc to dobrze pokazać trzeba było by nagrać time-lapse z dłuższego czasu. Oba systemy czasami odpływają, ale jest wyraźna przewaga u-bloxa. Odpływa rzadziej i znacznie mniej.
  • Ostatnie okno w prawym dolnym rogu pokazuje natężenie sygnału z poszczególnych satelitów. Tutaj też jest widoczna wyraźna przewaga modułu na u-blox nad MTK.

wyniki porównania GNSS

 

 

Różnice między modułami wynikają  prawdopodobnie dlatego że moduł u-blox ma większą antenę 25x25mm względem MTK, którego antena ma rozmiar 18,5x18,5mm. Moduł MTK jest scalony i nie wiem co ma w środku, natomiast moduł u-blox ma wbudowany filtr SAW oraz aktywny wzmacniacz antenowy, co przekłada się na większą siłę sygnału.

Tak moduły wyglądają z bliska.

widok anten modułów GNSS

 

Podsumowując trzeba powiedzieć że moduł u-blox ma większą czułość i znacznie bogatsze oprogramowanie niż MTK. Z tym oprogramowaniem jest też trochę kłopotu, bo sporo czasu musiało minąć abym był w stanie skonfigurować moduł do pracy. Gdyby nie oscyloskop, którym mierzyłem prędkość transmisji, pewnie jeszcze bym długo siedział i zastanawiał się dlaczego to nie działa. Z kolei MTK działa bez żadnej konfiguracji i wszędzie tam gdzie precyzja lokalizacji nie jest krytyczna, np w samolotach czy pojazdach jest wystarczając dobry.  Do multikopterów zdecydowanie polecam sprzęt konkurencji oparty na u-blox.

 

Kontynuuję ścieżkę poszerzenia oferty materiałów konstrukcyjnych do produkcji wielowirnikowców. Tym razem w ofercie PitLab.Sklepu pojawiły się kompozytowe rury plecione z włókna węglowego nazywanego potocznie carbonem. Materiał oznaczony jako 3K ma poszczególne nitki wykonane z 3 tysięcy cienkich włókiem węglowych. Charakterystyczny dla kompozytów węglowych splot "twill" zapewnia wysoką wytrzymałość mechaniczną w porównaniu do klasycznych laminatów.

Wszystkie rury są cięte na długość 1m, każda ma foliową koszulkę. Sprzedawane są w kartonowych tubach.

Rury kompozytowe carbon splot twill

 

Niedawno poszerzyła się oferta boom bloków, teraz w drugim etapie pojawiły się podstawki pod silniki przystosowane do boom bloków na rury 25, 28 i 30mm. Tak wygląda cała rodzinka w komplecie.

podstawki pod silniki

 

Większe podstawki pod silniki optymalizowane są pod kątem możliwości montażu dużych silników. W obrysie śrub mocujących mieszczą się silniki o średnicy do 69mm. Największe jakie znam silniki T-Motor serii U8 mają lekki wznios spodniej części i również powinny dać się zamontować na tej podstawce. Mocowanie silnika jest identyczne na wszystkich trzech podstawkach. Różnią się one tylko szerokością otworów pod boom blok.

podstawka pod silnik na rurę 25mm

Lataj bezpiecznie swoim UAV

Logowanie