Elektronika modelarska

System FPV


System FPVJest już dostępna do pobrania kolejna wersja firmware zawierająca między innymi różnicowe sterowanie pracą silników dla samolotów dwusilnikowych. Ustawienia są dostępne w menu OSD: Autopilot -> Tryb AUTO -> Tryb Gazu. Pojawiła się możliwość wyboru różnicowania wysterowania silników w zależności od wysterowania kierunku, możliwość miksowania gazu i wysokości, określenie limitu gazu i wybór jednego z 3 trybów pracy: stały, dynamiczny i włącz-wyłącz. Szczegóły sterowanie są opisane w dokumencie Differential throttle support. W OSD pojawiło się okno zawierające status wszystkich czujników: Autopilot -> Status Systemu. 

Dodatkowo począwszy od tej wersji stacja naziemna może przyjmować dane telemetryczne protokołem Mavlink i dzięki temu współpracować z innymi kontrolerami lotu obsługującymi ten protokół.

Są już gotowe prototypy nowej wersji autopilota. Na odświeżenie sprzętu zdecydowaliśmy się, gdy okazało się że dwa czujniki są już nieosiągalne na rynku. To jest już czwarty w historii projektu czujnik ciśnienia, trzeci żyroskop i drugi magnetometr. Część czujników Zbyszek już wcześniej oprogramował (bo przyznam się w tajemnicy że to już drugi prototyp i dlatego tak to już długo trwa). Teraz jeszcze kilka dni na programowanie, oblot i będzie można zamówić większą partię płytek do serii produkcyjnej oraz szablon do pasty. Podzespoły są już kupione. Nie wiem jakie teraz są kolejki do montażu na automacie, ale za mniej więcej 3-5 tygodni nowe autopiloty powinny być już dostępne w sprzedaży.

AP v1.3

W tej wersji przy okazji wyleciały złącza: I2C (żółte) i analogowe (czarne). Kiedyś zostały dodane tak na wszelki wypadek a nigdy nie były używane i z pewnych przyczyn technicznych nie będą, więc nie ma po co ich montować. Wszystkie rozmiary zostały zachowane tak jak we wcześniejszych wersjach.

 

Aktualizacja z 16 października

Podzespoły poszły do montażu SMD na automacie. Powinny wrócić za ok. 10 dni. Wtedy zostanie montaż przewlekany złącz, programowanie, testowanie, kalibracja i mogą już trafić do sklepu.

 

Aktualizacja z 31 października

Liczyłem na to że odbiorę zmontowane płytki w tym tygodniu ale jeszcze ich nie mam. We wtorek i środę były zapytania telefoniczne o kwestie techniczne, więc montaż pewnie już się odbył, ale ciągle nie mam informacji o gotowości do odbioru. Pewnie jeszcze została kontrola jakości i ewentualne poprawki. Odbiór pewnie będzie już po świętach.

 

Aktualizacja z 5 listopada

Mam już w firmie płytki z zamontowanymi podzespołami SMD. Jeszcze tylko złącza, programowanie, testowanie, kalibracja i jeżeli nie będzie niespodzianek to jutro wyruszą w świat zaległe zamówienia oczekujące na wysłanie.

zmontowane AP 1.3

 

Otwieramy nowy sezon z nową wersja Systemu FPV. Oprócz wielu drobnych udoskonaleń takich jak obsługa systemu satelitarnego GALILEO z nowym modułem GNSS, rozszerzony monitor kanałów RC czy możliwość wyzwalania menu dowolnym kanałem, opisanych szczegółowo w dokumencie Zmiany 2.70, ta wersja wspiera protokół MavLink pozwalając używać OSD w innych systemach. Pełny opis funkcjonalności oraz sposób połączenia OSD z kontrolerem lotu jest dostępny w dokumencie: MavLink support in Pitlab FPV System 2.70.pdf

 

Niedawno wprowadzany moduł Quectel'a L86 miał kilka wad, między innymi widział tylko do 9 satelitów i zdarzały się zacięcia podczas pracy, więc pod koniec roku rozpocząłem prace nad nowym modułem GNSS. Tym razem wybór padł na zintegrowany z anteną moduł uBloxa SAM-M8Q.

Nowy moduł pod względem mechanicznym i elektrycznym jest identyczny z poprzednimi. W warunkach osiągalnych w biurze widzi do 20 satelitów z konstelacji GPS i GLONASS. Na poniższym obrazku pokazane są parametry jego pracy. Tak jak wcześniejsze moduły, posiada możliwość doposażenia go w magnetometr typu HMC5883 ale nie jest on obsługiwany przez nasze projekty, więc domyślnie oferowana jest wersja bez magnetometru. Posiada 1 LED sygnalizującą obecność zasilania. Dodatkowo po uzyskaniu FIX zaczyna ona przygasać co 1s na czas 100ms.

GNSS SAM-M8Qstatystyka SAM-M8Q

Kliknij w obrazki aby powiększyć

Z produkcją elektroniki jest tego typu problem że co pewien czas jakiś podzespół staje się nieosiągalny. Długi czas problematyczny był zakup super kondensatora podtrzymującego napięcie, ale pomimo czkawki w dostępności ciągle można go kupić. Natomiast teraz nagle wyschło źródło odbiorników GPS. Po zrobieniu przegladu rynku znalazłem podobny odbiornik, oparty na tym samym chipsecie, o podobnej antenie, więc i o podobnych spodziewanych osiągach. Właśnie niedawno wyprodukowałem pierwszą serię modułów GNSS opartych na tym odbiorniku:

moduł GNSS

Tak jak w poprzednim module tutaj też można mieć opcjonalny magnetometr HMC5883 (nie obsługiwany przez OSD+AP, ale czasami jest potrzebny do innych zastosowań). Przewidziałem też użycie super kondensatorów w innych obudowach, więc tym razem nie dam się łatwo zaskoczyć byle czym :-)

Nowością są 2 LEDy. Jeden z nich sygnalizuje obecność zasilania, drugi miganiem złapanie FIXa. Złącza i otwory montażowe są po staremu. Tak jak wcześniej moduł domyślnie jest oferowany w bezbarwnej koszulce termokurczliwej, ale może być włożony do obudowy Z-47.

System FPV powiększa się o kolejny czujnik, tym razem do pomiaru prędkości względem powietrza. Pomiar oparty jest na szwajcarskim czujniku MS4525D5AI001D, pierońsko drogim, ale najlepszym w swojej klasie. Na płytce jest układ zasilający pozwalający na pracę od 3,5 do 10V tak aby uniezależnić się od zmian napięcia na magistrali serw.
Wrzuciłem to do sklepu jako czujnik prędkości względem powietrza. Osobno można zamówić samą rurkę Pitota jako zapasową lub gdyby ktoś zdecydował się przekładać czujnik między modelami.
Czujnik ma domyślnie 25cm przewód z żółtą wtyczką do złącza I2C w OSD. Gdyby ktoś potrzebował inną długość to proszę o informację w komentarzu do zamówienia. Wężyk silikonowy do rurki Pitota ma 75cm. Trzeba go przeciać na 2 części, tak aby połączyć wyjścia ciśnienia całkowitego i statycznego z odpowiednimi portami w czujniku. Porty są opisane na płytce. Gdyby ktoś się pomylił to co najwyżej będzie miał ujemną prędkość na ekranie. Nie wiem jak Zbig to zrobił, ale potrafi policzyć pierwiastek z liczb ujemnych! (Dla niewtajemniczonych: prędkość jest pierwiastkiem z ciśnienia dynamicznego czyli różnicy całkowitego i statycznego). Niestety czujnik mierzy prędkość tylko w locie do przodu, nie działa na wstecznym ani w locie bokiem.
Obrazek

Lataj bezpiecznie swoim UAV

Logowanie