Elektronika modelarska

W bieżący weekend i poniedziałek 22 kwietnie firma będzie nieczynna. Świętujemy śmierć i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. Zamówienia złożone w czasie świąt zostaną obsłużone we wtorek 23 kwietnia. Za utrudnienia przepraszam i życzę wesołych świąt.

 

System FPV

Zawiera informacje o systemie przeznaczonym d lotów FPV skłądajacym się z OSD (On Screen Display) czyli graficznej nakładki na obraz przesyłany z kamery, Autopilota dla bezzałogowych systemów latających oraz stacji naziemnej odbierającej telemetrię z bezzałogowego samolotu, wyposażonej w sterownik anteny śledzącej, diversity i loger.

Kolega Piotr napisał kilkuczęściowy artykuł o FPV, który ukaże się w kilku najbliższych wydaniach Modelarza. Samolot opisywany w artykule jest wyposażony w nasz System FPV. Zapraszam do lektury.

Modelarz

Samoloty testowane w artykule będące nośnikami System FPV są opisane przez autora artykułu na forum modelarskim. Są to Ranger EX 2.0 m FPV oraz 2600 FPV. Można tam doczytać mnóstwo szczegółów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych oraz zadać pytanie autorowi.

Aplikacja FPV Tracker na system Android pozwala na monitorowanie na mapie Google bieżącej pozycji samolotu wyposażonego w System FPV. Aplikacja pobiera bieżące dane ze Stacji Naziemnej. Możliwe jest też definiowanie nowej trasy w warunkach terenowych i wysłanie jej bezpośrednio do OSD. Aplikacja może być pobrana ze sklepu Google Play. Więcej informacji można znaleźć w dokumentacji podręczniku użytkownika (EN).

FPV Tracker

Zacznij latać patrząc na świat z perspektywy pilota

Własnoręczne pilotowanie samolotu jest jednym z najbardziej emocjonujących doświadczeń. Pozwala podziwiać krajobrazy z lotu ptaka i czuć się jak prawdziwy as przestworzy. Stań się jeszcze lepszym pilotem i rozbuduj swój model o System FPV. Jest to niezbędne ułatwienie każdej podniebnej wyprawy. Czy to lot widokowy, czy specjalna misja – interfejs OSD sprawi, że każdy lot dostarcza niebywałą frajdę. W PitLab dostarczamy rozwiązania, dzięki którym Twój samolot zawsze wróci do bazy, nawet jeśli wyleci poza zasięg sterowania. Jeżeli zdefiniujesz mu lotnisko, sam na nim wyląduje.

Nie musisz już żmudnie walczyć z porywami wiatru - teraz odciąży Cię stabilizator lotu w autopilocie. Ponadto możesz nawigować zarówno nocą, jak i lecąc w samym środku chmury, dzięki sztucznemu horyzontowi oraz wskaźnikom prędkości i wysokości. Jeżeli lot tak Cię wciągnie że przegapisz zachód słońca to dzięki wizualizacji pasa i systemowi ILS wylądujesz nawet nocą na nieoświetlonym lotnisku.

Asystent Wiatru sprawdzi prędkość i kierunek ruchu powietrza na wysokości lotu, tak, byś wiedział czy lecisz z wiatrem czy pod wiatr. Oszczędzisz energię nabierając wysokości we wznoszących prądach powietrza, które pokaże Ci Asystent Termiki. Antena śledząca podąży za Twoim modelem i pozwoli na wielokrotne zwiększenie zasięgu lotu, a także ułatwi odnalezienie modelu na niebie. Zestaw czujników i kontrolek wyświetlanych na ekranie da Ci wgląd w bieżący stan instalacji samolotu. Automatyczna statystyka lotu podpowie nawet kiedy należy zawrócić, aby wystarczyło energii na powrót.

 

Jednym słowem: wyposaż się w System FPV a trudne zadania wymagające lat doświadczeń staną się intuicyjnie proste.

Rozwijany przez nas  System FPV wzbogacił się o dwa kolejne narzędzia zwiększające bezpieczeństwo i ułatwiające wykonywanie długich lotów FPV. Są to Asystent Wiatru i Asystent Termiki. Do oficjalnego użytku wejdą one razem z wersja firmware o numerze 2.40.

 

Asystent Wiatru

Asystent WiatruSłuży do pomiaru siły i kierunku wiatru na bieżącej wysokości. Zwykle prędkość wiatru wzrasta wraz z wysokością. Czasami na pewnych wysokościach wiatr potrafi mieć nie tylko inną prędkość, ale nawet inny kierunek, dlatego informacja o prędkości i kierunku jest kluczowa do planowania lotu, tak aby wystarczyło energii na drogę powrotną.

Asystent wiatru nie wymaga dodatkowego wyposażenia. Pomiar polega na zrobieniu pełnego okręgu ze stałym poziomem gazu i stałym wychyleniem steru wysokości. Algorytmy zaszyte w OSD obliczają wektor znoszenia modelu przez wiatr.  Wynik wyświetlany jest na ekranie w postaci strzałki określającej jeden z 8 kierunków oraz prędkość w postaci numerycznej. Wynik może być prezentowany na kranie radaru lub w polu prędkości. W ustawieniach layoutu trzeba zdefiniować czy będzie tam wyświetlana prędkość względem ziemi, względem powietrza czy prędkość wiatru. Wynik wyświetla się dopiero po wykonaniu poprawnego pomiaru.

 

Asystent Termiki

Asystent TermikiSłuży do wizualizacji wykrytych prądów termicznych, zarówno tych wznoszących jak i duszących. Zestaw OSD+AP posiada funkcjonalność wariometru. Wykryte miejsce występowania komina termicznego są zaznaczane na ekranie radaru jako waypoint, dzięki czemu gdy zgubimy noszenie, łatwo jest je ponownie odnaleźć i wykorzystać do nabrania wysokości bez konieczności używania silnika, co istotnie podnosi ekonomię lotu i zwiększa zasięg.

W rzeczywistości kominy termiczne przemieszczają się razem z wiatrem, więc asystent termiki korzystając z danych uzyskanych przez Asystenta Wiatru przesuwa zaznaczoną pozycję prądu termicznego zgodnie z prędkością i kierunkiem wiatru. Asystent może być używany we wszystkich typach płatowców, nie tylko w szybowcach. Wymaga obecności Autopilota, gdyż tam znajduje się czujnik wariometru.

 

Aby dowiedzieć się więcej o szczegółach obsługi i konfiguracji obu asystentów zapraszam do lektury dokumentu: Asystent termiki oraz Wiatru w Systemie FPV Pitlab & Zbig.

Buddy Flight ™ jest to system wspomagający wspólne loty wielu modeli FPV. Wyposażając swój model w Buddy Flight ™ widzisz położenie do 6 współtowarzyszy lotu na ekranie OSD jak na radarze, nawet jeżeli znajdują się poza kadrem kamery. 

Buddy Flight z przodu

Jeżeli próbowałeś latać z kimś z samą tylko kamerą z pewnością wiesz jak trudno znaleźć się w powietrzu. Kamera widzi tylko pewien kąt z przodu a przy ruchliwych modelach wystarczy chwila nieuwagi i już model kolego znajduje się z tyłu, nad lub pod nami. Ponowne odszukanie się w przestrzeni zajmuje dłuższą chwilę. Poza tym umiejscowienie kamery z przodu powoduje że jeżeli widzisz model kolegi, to on nie widzi Ciebie i wzajemnie.

Z systemem Buddy Flight ™ dzięki logarytmicznej skali radaru widzisz wszystkie modele (wyposażone w BF) w zasięgu kilku kilometrów.

 

Działanie systemu opiera się na łączności modemowej. Każdy z uczestników lotu okresowo wysyła swoje współrzędne. Odbierane są one przez wszystkich uczestników lotu i wyświetlane na ekranie radaru w OSD jako znaczniki w postaci liter. Literę można przypisać przed lotem. Przykładowo latają Tytus, Romek i Atomek. Tytus ustawia w swoim OSD identyfikator w postaci litery "T", Romek "R" a Atomek litery "A". Latając wspólnie każdy z nic widzi na ekranie litery identyfikujące samoloty swoich kolegów. Na zdjęciu obok latają użytkownicy Z, B i C.

 

Jeżeli model znajduje się na innej wysokości, to zamiast litery wyświetlane są symbole pokazujące zakres wysokości względem naszego modelu:

 

Buddy flight model nisko

podwójny trójkąt w górę – sąsiedni model jest ponad 100m wyżej niż nasz,

 

pojedynczy trójkąt w górę – sąsiedni model jest pomiędzy 20 a 100m wyżej niż nasz,

 

znak podkreślony u góry i u dołu – sąsiedni model jest na podobnej wysokości (do 20 metrów powyżej lub poniżej naszego),

 

pojedynczy trójkąt w dół – sąsiedni model jest między 20 a 100m poniżej naszego modelu,

 

podwójny trójkąt w dół – sąsiedni model jest ponad 100m poniżej naszego modelu.

 

Sytuacja z dwoma modelami znajdującymi się wyżej niż nasz, jest przedstawiona na kolejnym obrazku. Widać tam 2 modele znajdujące się wyżej niż 100m. Model z przodu po lewej stronie jest widoczny w kadrze, model z tyłu po lewej jest niewidoczny, ale dzięki temu ze znamy jego położenie wiadomo gdzie go szukać.

 

radiomodem buddy flight

 System BF współpracuje z PitLab OSD od wersji firmware 2.20. Wymaga obecności radiomodemu Buddy Flight wpiętego w gniazdo UART w OSD. W przypadku OSD w wersji 2.1 i nowszej wpina się go białe, 4-szpilkowe gniazdo UART, starsze wersje mające 3 szpilkowe gniazdo wymagają dodatkowego przedłużacza dodającego linię zasilania 5V dla modemu.

 

Antena modemu powinna być zorientowana pionowo jak na obrazku, tak aby zapewnić największy zasięg  w płaszczyźnie dookólnej.

 

 

 Filmy prezentujące działanie Buddy Flight od strony pilota

 

 

Lataj bezpiecznie swoim UAV

Logowanie